vendredi 25 octobre 2024

Stage

 

Comment les capacités cognitives des individus influencent-elles les performances du groupe chez les fourmis ?

 

Proposition de Stage en Éthologie

English version below

 

ACCUEIL

Période et durée: 5 à 6 mois entre Janvier et Juillet 2025

Encadrants: Liselotte Guillemin (doctorante), Benjamin Jauffret (doctorant), Pr. Patrizia d’Ettorre

Structure d'accueil: Laboratoire d’Ethologie Expérimentale et comparée (LEEC). Université Sorbonne Paris Nord, Villetaneuse (à 13 km de Paris), France.

Mail : d-ettorre@univ-paris13.fr ; benjamin.jauffret2@gmail.com ; liselotteguillemin@yahoo.fr

 

CONTEXTE

Les insectes sociaux présentent des différences inter-individuelles dans leurs comportements (fourmis : Udino et al., 2016, d’Ettorre et al., 2017) et leurs performances cognitives (abeilles : Burns & Dyer, 2008; Chittka et al., 2003). Il a récemment été montré que les performances d’un groupe de fourmis découlent des traits de personnalité individuelles des membres du groupe (Martin et al., 2024). Néanmoins, l'influence d'autres traits phénotypiques sur les performances du groupe reste encore peu explorée. Chez les humains par exemple, les performances d’un groupe sur des tâches cognitives étaient positivement corrélées avec les performances cognitives des individus qui le composait (Terborg et al., 1976). Cependant, les effets de la diversité au sein des groupes dépendent de plusieurs facteurs, tels que le type de tâche ou son niveau de complexité. En effet, les groupes d’humains diversifiés peuvent surpasser les groupes homogènes dans des tâches nécessitant de l’innovation, mais être moins efficaces dans des tâches simples demandant une forte cohésion (Shaw & Barrett-Power, 1998). Nous examinerons donc si la performance cognitive d'un groupe de fourmis varie en fonction de sa composition : homogène avec de bonnes capacités cognitives, homogène avec de faibles capacités, ou mixte.

 

OBJECTIFS

L’objectif de cette étude est de voir si la composition du groupe, en termes de capacités cognitives individuelles, peut avoir un impact sur les capacités cognitives globales du groupe. L’étudiant.e sera amené à tester des fourmis individuellement sur une tâche cognitive afin de les attribuer à un groupe expérimental en fonction de leurs résultats. Ensuite, il testera les performances au niveau du groupe sur différentes tâches comportementales.


COMPÉTENCES REQUISES

      Des bases en analyses statistiques sur R

      Une expérience préalable en éthologie est la bienvenue mais pas obligatoire

      Rigueur expérimentale et autonomie

 

CANDIDATURE

Merci d’envoyer CV et lettre de motivation aux 3 encadrants avant le 15 novembre 2024

 

RÉFÉRENCES

Burns, J. G., Dyer, A. G. (2008). Diversity of speed-accuracy strategies benefits social insects. Current Biology, 18, 953–954.

Chittka, L., Dyer, A., Bock, F., Dornhaus, A. (2003). Bees trade-off foraging speed for accuracy. Nature, 424.

d’Ettorre, P., Carere, C., Demora, L., Le Quinquis, P., Signorotti, L., Bovet, D., (2017). Individual differences in exploratory activity relate to cognitive judgement bias in carpenter ants. Behavioural Processes 134, 63–69.

Martin, R., Leroy, C., Maák, I., d'Ettorre, P. (2024). Group phenotypic composition drives task performances in ants. Biology Letters, 20, 20230463.

Udino, E., Perez, M., Carere, C., d’Ettorre, P., (2017). Active explorers show low learning performance in a social insect. Current Zoology 63, 555-560.

Terborg, J. R., Castore, C., & DeNinno, J. A. (1976). A longitudinal field investigation of the impact of group composition on group performance and cohesion. Journal of Personality and Social Psychology, 34, 782

Shaw, J. B., & Barrett-Power, E. (1998). The Effects of Diversity on Small Work Group Processes and Performance. Human Relations, 51, 1307-1325.

 

 

How do individual cognitive abilities shape group performance in ants?

Internship proposal in Ethology

 

HOSTING

Period and duration: 5 to 6 months From January 2025 to July 2025
Supervisors
: Liselotte Guillemin (PhD candidate), Benjamin Jauffret (PhD candidate), Prof. Patrizia d’Ettorre
Host Institution: Laboratory of Experimental and Comparative Ethology (LEEC), Université Sorbonne Paris Nord, Villetaneuse (13 km from Paris), France.
Email: d-ettorre@univ-paris13.fr ; benjamin.jauffret2@gmail.com ; liselotteguillemin@yahoo.fr

 

CONTEXT

Social insects show inter-individual differences in their behavior (ants: Udino et al., 2016; d’Ettorre et al., 2017) and cognitive performance (bees: Burns & Dyer, 2008; Chittka et al., 2003). Recently, it has been shown that the performance of a group of ants depends on the individual personality traits of its members (Martin et al., 2024). However, the influence of other phenotypic traits on group performance remains underexplored. In humans, for instance, group performance on cognitive tasks is often positively correlated with the cognitive abilities of its members (Terborg et al., 1976). However, the effects of diversity within groups depend on several factors, such as the type of task and its level of complexity. Indeed, heterogeneous human groups can outperform homogeneous ones on tasks requiring innovation but may be less effective on simple tasks that demand strong cohesion (Shaw & Barrett-Power, 1998). We will thus examine whether the cognitive performance of a group of ants varies based on its composition: homogeneous with high cognitive abilities, homogeneous with low abilities, or mixed.

 

 

 

 

OBJECTIVES
The aim of this study is to determine whether group composition, in terms of individual cognitive abilities, impacts the overall cognitive performance of the group. The student will individually test ants on a cognitive task to assign them to an experimental group based on their performance. Following this, the student will assess group performance across different behavioral tasks.

 

REQUIRED SKILLS

      Basic knowledge of statistical analysis in R

      Previous experience in ethology is welcome but not mandatory

      Experimental rigor and intellectual independence

 

APPLICATION

Please send your CV and motivation letter to the three supervisors before November 15, 2024.

 

REFERENCES

Burns, J. G., Dyer, A. G. (2008). Diversity of speed-accuracy strategies benefits social insects. Current Biology, 18, 953–954.

Chittka, L., Dyer, A., Bock, F., Dornhaus, A. (2003). Bees trade-off foraging speed for accuracy. Nature, 424.

d’Ettorre, P., Carere, C., Demora, L., Le Quinquis, P., Signorotti, L., Bovet, D., (2017). Individual differences in exploratory activity relate to cognitive judgement bias in carpenter ants. Behavioural Processes 134, 63–69.

Martin, R., Leroy, C., Maák, I., d'Ettorre, P. (2024). Group phenotypic composition drives task performances in ants. Biology Letters, 20, 20230463.

Udino, E., Perez, M., Carere, C., d’Ettorre, P., (2017). Active explorers show low learning performance in a social insect. Current Zoology 63, 555-560.

Terborg, J. R., Castore, C., & DeNinno, J. A. (1976). A longitudinal field investigation of the impact of group composition on group performance and cohesion. Journal of Personality and Social Psychology, 34, 782

Shaw, J. B., & Barrett-Power, E. (1998). The Effects of Diversity on Small Work Group Processes and Performance. Human Relations, 51, 1307-1325.